close
تبلیغات در اینترنت
مولی در حدیث غدیر به معنای ولی و سرپرست است یا دوست ؟

مولی در حدیث غدیر به معنای ولی و سرپرست است یا دوست ؟

align="center"> درباره ما
کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سايت یا حسین شهید خوش آمديد !

جمعه 25 آبان 1397

منوي اصلي
منوي اصلي
صفحه اول
حرم معصومين - فيلم ها

آرشيوي مطالب
نقشه سايت
درباره ي ما
ايميل مديريت
ارتباط با ما



موضوعات
امام حسین
اشعار [6]
مناجات [12]
معجزات و اماکن مذهبی [0]
یا حسین شهید
زیارت جانسوز [20]
حرم رویایی امام حسین [22]
کربلا [28]
جهاد در راه خدا [4]
سیره اقا امام حسین [3]
خاطرات کربلا [7]
مداحی زیبا از مداحان مختلف [13]
کتاب-pdf [1]
میلاد ائمه اطهار [3]
دانلود برنامه کوی محبت [4]
ادعیه و زیارت و قران
ادعیه و زیارت و قران [18]
شفای مرض در حرم امام معصوم [0]
قران
سخنرانی
حاج اقا عالی با فرمت rar [3]
صحبت های حاج اقا فرحزاد سمت خدا [1]
دانلود فایل های صوتی حجت الاسلام و المسلمین مستشاری 89 در برنامه سمت خدا موضوع: حکمت عبادات [1]
دانلود فایل های صوتی صحبت های حاج علی اکبری سمت خدا با فرمت rar [1]
دانلود صحبت های حجت الاسلام و المسلمین مهندسی در برنامه سمت خدا -موضوع: توبه و گناه و کیفر و پاداش اعمال [1]
دانلود صحبت های حجت الاسلام والمسلمین رنجبر در برنامه سمت خدا موضوع: شرح نهج البلاغه و لطافت و زیباهای دین [1]
ایت الله مجتهدی تهرانی - درس های اخلاق [3]
سخنرانی ویرایش شده [36]
احادیث
احادیث قدسی [2]
حضرت محمد(ص) [11]
حضرت فاطمه (س) [1]
امام علی ع [2]
امام حسن ع [0]
امام حسین ع [11]
امام علی ابن الحسین ع [3]
امام محمد باقرع [2]
امام جعفر صادق ع [7]
امام موسی کاظم ع [1]
امام رضا ع [2]
امام محمد تقی ع [0]
امام علی نقی ع [0]
امام حسن عسکری ع [0]
امام م-ح-م-د-(ع) اللهم عجل لولیک الفرج [2]
شیطان و جبهه باطل
شیطان و جبهه باطل [2]
موضوعات متفرقه دینی و مذهبی- [122]
مولودی [1]
در جمع آوری امضا جهت حمایت از کمپین کودکان برای کودکان سهیم باشید
تصاویر مذهبی
تصاویر اماکن مذهبی و غیره [12]

پربازديدترين مطالب

پيغام کوتاه

نام :
وب :
پیام :
2+3=:
(Refresh)

لينک دوستان
ارسال لينک

نويسندگان
مولی در حدیث غدیر به معنای ولی و سرپرست است یا دوست ؟
نويسنده : سید ابوالفضل

مولی در حدیث غدیر به معنای ولی و سرپرست است یا دوست ؟

 

ماجرای غدیر خم از اتفاقات متواتر و قطعی بین تمامی مسلمانان با هر گرایش و مکتبی است و خاصه(شیعه) و عامه(سنی) پیرامون وقوع آن اتفاق دارند و هیچ شکی در اصل ماجرا وجود ندارد. اما نکته ای که معمولا به عنوان اختلاف دیدگاه بین اهل مکتب خلفا با شیعه اتفاق می افتد ، این است که شیعیان از این ماجرا دلیلی محکم برای اثبات ولایت و امامت امیرالمومنین حضرت علی (ع) بعد از پیامبر اکرم (ص) می دانند ، اما پیروان مکتب خلفا این ماجرا را تنها معطوف به ابراز محبت و دوستی پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی (ع) می دانند. در واقع آنان از حدیث غدیر که پیامبر فرمود : من کنتم مولا فهذا علی مولا . هر که من مولای او هستم ، علی مولای اوست .کلمه مولی را حمل بر معنای دوست می کنند و حدیث را اینگونه استنباط می کنند که هر که من دوست او هستم، علی دوست اوست. و هیچوقت کلمه مولی را به معنای سرپرست، جانشین و خلفیه بر حق پیامبر معنا نمی کنند.

مرحوم علاّمه اميني رضوان الله تعالی علیه در كتاب شريف «الغدير» حدود 27 معنا براي كلمه «مولي» ذكر كرده است.

1-رب (پروردگار)، 2- عمو، 3- عموزاده، 4- فرزند پسر، 5- پسر خواهر، 6-آزادكننده برده، 7- برده آزادشده، 8- برده، 9- مالك، 10- پيرو، 11- نعمت‌گيرنده، 12-شريك، 13- هم‌قسم، 14- همراه، 15- همسايه، 16- مهمان، 17-داماد، 18- خويشاوندان نزديك، 19- ولی نعمت، 20- هم‌پيمان، 21- ولی(سرپرست)، 22-الاولی بالشیئ(سزاوارتر به امور)، 23- سیّد (معنای آزادكننده برده)، 24- محب(دوستدار) 25- ياور، 26- تصرف‌كننده در امور، 27- متولی امور. (الغدير، ج1، ص362 )

با اندکی تامل در مطابقت معانی 27گانه کلمه مولی با حديث غدير درمی‌يابيم كه برخی از معانی فوق حتی بدون بررسی قرینه ها قابل مطابقت با معنای حديث نيستند . به طور مثال هیچوقت نمی توانیم بگوییم ، هر که من عموی او هستم، علی عموی اوست.اگر کسی بخواهد برخی معنای را بکار ببرد،قطعا مستلزم کفر،نادانی و دروغ  بستن به پیامبر خداست.

اما در معانی مختلف کلمه مولی می توان گفت معنای حقيقی واژه مولی غير از اولی به شیء (سزاوارتر به امور) نيست و اولویت و سزاوارتر بودن در همه معانی ديگر لحاظ شده است. در واقع مولی تنها يك معنی دارد و آن اولی به شیء(سزاوارتر به امری) است و اين اولويت، بسته به موارد كاربردش تغيير می‌كند. وقتی در زبان عرب ، مولی به معنای عمویا خواهرزاده یا داماد یا ... استفاده میشود ، این نسبت ها را سزاواتر به امری قرار میدهد. و به نوعی حق اولویت و متولی بودن برای آن  قائل است. علامه امینی در الغدیر از مفسران و دانشمندان بزرگ لغت عرب موارد فراوانی را نقل کرده اند که کلمه مولی را به معنی متولی امر گرفته اند.

در همه زبان ها هم داریم که یک کلمه مشترک به چند معنی مختلف حمل می شود. به طور مثال در زبان فارسی کلمه شیر را به سه معنای مختلف می توان حمل کرد. اول شیر به معنای مایع نوشیدنی و خوردنی. دوم شیر به معنای حیوان درنده ، سوم شیر به معنای شیرآلات بهداشتی که در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه و ... استفاده می شود.

حال اگر کسی کلمه شیر را استفاده کند، برای اینکه بفهیم استفاده کننده از کلام کدام یک از این سه وجه شیر مد نظرش بوده است ، معمولا به علامت و نشانه ای که دلیلی باشد برای پی بردن به مفهوم اصلی توجه می کنیم که قرینه نام میگیرد. برای مثال وقتی بگوییم : شیر می خورم. از قرینه کلامی می خورم متوجه میشویم منظور هیچوقت شیر درنده نیست، شاید او ما را بخورد ولی ما هیچوقت نمی توانیم او را بخوریم، و همچنین یر آلات بهداشتی نیز منظور نیست و میگوییم قطعا شیر خوردنی مد نظر است.

آن یکی شیر است اندر بادیه

               آن دگر شیر است اندربادیه

آن یکی شیراست کآدم می‌خورد

          وآن دگر شیر است کآدم می‌خورد

پس در کلمه هایی که معنای متفاوتت و متعددی دارد همواره قرینه های کلامی، مکانی و ...  مخاطب را حمل به معنای مورد نظر گوینده کلام رهنمون میکند. اما همانطور که گفته شد معنایی که پیروان مکتب خلفا بدان پایفشاری دارند، معنای دوست است که با بررسی قرینه های مختلفی که از واقعه غدیر می توان استفاده کرد، ببنیم آیا واقعا مد نظر پیامبراکرم (ص) معنای دوست می باشد.

قرینه های کلمه مولی به معنای متولی و سرپرست

پیامبر چرا باید در چنین زمان و مکانی همه مسلمین را گرد هم جمع آوری کند، آنهایی که حتی مسیرشان با پیامبر برای برگشت از مکه یکی نباشد را همراه خود کند تا چه مسئلی را بدان گوشزد کند؟ آیا مسلمانان نمی دانستند حضرت امیر دوست و بهترین یاور پیامبر است؟ آیا عقل انسان منصف قبول میکند پیامبر جمعیت بیش از صدهزار نفری مسلمان آن را موقع را در یک بیابان بی آب و علف ، در گرمای تند و سوزان گرد هم آورد.سوزش آفتابی که مردم چیزی به زحمت پیدا میکردند تا زیر پا و روی سرشان بگیرند، که انقدر گرما شدید و نفس گیر بود. در چنین شرایطی آب و هوایی و مکانی سختی پیامبر حرفی را بزندکه همه بدان آگاه هستند؟

چرا پیامبر در همان مکه و در هنگام اعمال حج مثل سخنرانی های فراوانی که از ایشان نقل شده است ، این مسئله را نگفتند که حال بخواهند وسط بیابان بگویند؟ آیا غیر از این است که پیامبر با انتخاب این زمان و مکان کاملا مجزا و متفاوت مسئله را جداگانه بازگو کنند ، که زمان و مکان مخصوص به خودش را  داشته باشد تا با دیگر اتفاقات و دستورات ایشان هم راستا گرفته نشود؟ آنوقت این همه متمایز سازی را پیامبر انجام بدهد که یک حرف بدیهی که تمام مسلمانان آن را می دانستند بزند؟

کیست از مسلمان که بگوید محبت و ارادت پیامبر اکرم (ص) نسبت به امیرالمومنین و بالعکس یک رابطه نامشخص است که حال پیامبر بخواهد در چنین شرایط سختی آن را به مردم گوشزد کند. آنانی که معنای مولی در حدیث غدیر را به دوست حمل میکنند ، مثل این است که بگویند مسلمانان آن زمان نمی دانستند که امیر المومنین چه نسبتی به پیامبر دارد. آیا مسلمانان نمی دانستد حضرت علی از کودکی همراه و تربیت شده ایشان می باشند. آیا برای عربی که به قوم و عشیره بسیار افتخار و مباهات میکند و برایش رابطه های اینچنین مهم است  نمی دانستند علی پسر عمو پیامبر می باشد؟ آیا نمی داستند علی داماد پیامبر است؟آیا نمی دانستند پیامبر حضرت علی را به عنوان برادر دینی اختصاصی خود اختیار کرد؟ آیا فهم این مسئله برای مسلمانان سخت است که کسی چنین نزدیکی و غرابتی با پیامبر دارد قطعا دوست و یاور او نیز هست؟

طبق نقل های متعدد تاریخی حتی غیر مسلمانان شهر های دیگه هم آوازه رشادت ها و ایثار گری های  حضرت علی را برای اسلام و پیامبر اکرم(ص) شنیده بودند، چطور مسلمانان از این امور نا آگاه بودند که پیامبر بخواهد تازه به آنها بگوید که  علی را دوست بدارند.

آیا مسلمانان نمی دانستند علی اولین فردی است که اسلام آورد، آیا مسلمانان نمی دانستند حضرت علی کسی که در لیله المبیت جای پیغمبر خوابید و خود را در خطر مرگ قرار داد تا پیامبر از مکه به مدینه حجرت کند یا آیا مسلمانان نمی دانستند که حضرت علی در جنگ بدر چه رشادت ها و شهامت هایی از خود به خرج داد که مقام او بیان شد ، لافتی الا علی ، لا سیف الا ذوالفقار ؟ آیا مسلمانان نمی دانستند حضرت علی کسی است که در جنگ خیبر پیامبر فرمود پرچم را به دست کسی میدهم که خدا و پیامبرش او را دوست و او نیز و پرچم را به دست علی داد و او قلعه خیبر که 70مرد جنگی آن را جابجا می کردند، از جا کند تا فتحی برای مسلمانان انجام شد؟

آیا مسلمانان نمی دانستند حضرت علی کسی است که در جنگ احزاب با عمربن العبدود جنگید که هیچکس یارای جنگیدن با او را نداشت، وقتی که پیامبر فرمود  :ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین و هزاران فضلیت دیگر که جای اینجا نیست، آیا مسلمانان هیچ یک از این فضائل برای حضرت علی را ندیده و نشنیده بودند؟ فضائل و مناقب امیر المومنین بعد از 1400سال به حدی است که حتی غیر مسمانان نیز بدان اقرار دارند و افضل صحابه رسول خدا را ایشان معرفی می کنند، آنوقت مردم مسلمان آن زمان که با اسلام و پیامبر مانوس بودند ، نمی دانستند که حضرت امیر چه جایگاه نزدیک به پیامبر دارد؟

قرینه کلامی دیگر این است که پیامبر قبل از آنیکه حدیث من کنتم مولا و فهذا علی مولاه را بفرمایید از جمعیت حاضر با این جمله شهادت گرفتند:  

   الست اولی بكم من انفسكم؟

آیا من نسبت به شما مسلمانان از خود شما به شما اولی و سزوار تر نیستم؟

و همه مسلمانان نیز فرمایش پیامبر را تصدیق کردند. چرا پیامبر چنین شهادتی را باید قبل از گفتن حدیث غدیر بگیرد؟ خوب چنین فرمایشی مصداق آیه شریفه 6 سوره احزاب است که می فرماید :

النبی اولی بالمومنین من انفسهم

پیغمبر خدا (ص) از خود مسلمانان اولی است که در کارشان تصرف و دخالت کند

در آیه به صراحت بحث اولی و سزاوار بودن پیامبر مطرح می شود و این مسئله اختصاص هم نخورده است و شمول کلی دارد. در واقع زعامت و برتری پیامبر در ابعاد مختلف برای مسلمانان واقعی است. لذا ایشان سزوار تر از هر کسی برای بیان ابلاغ دستوری است و دیگر مسلمانان نیز باید از آن تبعیت کنند.

حال وقتی چنین کلامی درست قرینه و بلافاصله قبل از حدیث غدیر می آید ، باید همان معنایی که در الست اولی بكم من انفسكم ، مستفاد می شود که معنی ولی و سرپرست و سزاواتر بودن به دیگر مومنین را داراست به کلام بعدی که حدیث غدیر باشد نسبت داد.

همه می دانیم که ماجرای غدیر سه روز به طول انجامید برای آنکه بیش از 100 هزار نفر مسلمانی که در آنجا قرار داشتند، لذا قرینه دیگر اینکه هیچوقت نمی توان حدیث غدیر را به معنای دوست گرفت چرا که اگر معنای دوست مد نظر پیامبر بود دیگر اینکه از مردمان بخواهد که با حضرت علی را خطاب به امیرالمومنین کنند و بعد با او بیعت کند،حتی زنان، کاملا بی معنی و عبث می شود.در پایان لازم است بیان شود که علامه امینی در کتاب الغدیر 20 قرینه برای کلمه مولی در حدیث غدیر با توضیحات و تفصیلات مبسوط گرد آوری کرده است که علاقه مندان می توانند بدان رجوع کنند.

مطالب مرتبط :

بررسی معنای «مولی» در حديث غدير

آیه تبلیغ



برچسب ها : مولی در حدیث غدیر به معنای ولی و سرپرست است یا دوست ؟ ,

دسته بندي : موضوعات متفرقه دینی و مذهبی-
چهارشنبه 16 مهر 1393 | 12:34

مطالب مربوط

ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

خبرنامه


امکانات
____________________________ ___________ ____________________________
از ما حمایت کنید


____________

پیامبر (ص)

___

پیامبر (ص)

______

پیامبر (ص)

________

پیامبر (ص)

___________

_____________ _____________ ______________ [-Text1-] [-Text2-] [-Text3-] ______________

آرشيو مطالب

مطالب گذشته

ایت الله مجتهدی تهرانی حتما انشاءالله دانلود بکنین ویرایش شده تاريخ : شنبه 29 فروردین 1394

زیارت عاشورا همراه با ترجمه فارسی تاريخ : چهارشنبه 14 خرداد 1393

زندگينامه امام حسين (ع) تاريخ : سه شنبه 13 خرداد 1393

سخنرانی استاد دارستانی ویرایش شده توبه و گناه تاريخ : جمعه 04 تیر 1395

حکایت فضیل عیاض از زبان استاد دارستانی ویرایش شده تاريخ : جمعه 04 تیر 1395

متن و ترجمه و صوت مناجات حضرت علی ع (حاج سید مهدی سماواتی) تاريخ : پنجشنبه 13 خرداد 1395

یه حدیث و روضه ویرایش شده سید احمد دارستانی تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1395

سید احمد دارستانی - یه بابا زندگی بچشو اماده کرده ویرایش شده تاريخ : شنبه 08 خرداد 1395

(( حضرت زینب س )) ویرایش شده تاريخ : جمعه 31 اردیبهشت 1395

روضه حاج سید مهدی میرداماد تاريخ : جمعه 10 اردیبهشت 1395

صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
یا حسین شهید

Design: Themes.rozblog.com

تمامي حقوق مطالب، تصاوير و طرح قالب براي یا حسین شهید محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سايت ها و نشريات تنها با ذکر منبع مجاز ميباشد

Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com