close
تبلیغات در اینترنت
امام حسین ع

امام حسین ع

align="center"> درباره ما
کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) سلام به سايت یا حسین شهید خوش آمديد !

پنجشنبه 30 شهریور 1396

منوي اصلي
منوي اصلي
صفحه اول
حرم معصومين - فيلم ها

آرشيوي مطالب
نقشه سايت
درباره ي ما
ايميل مديريت
ارتباط با ما



موضوعات
امام حسین
اشعار [6]
مناجات [12]
معجزات و اماکن مذهبی [0]
یا حسین شهید
زیارت جانسوز [20]
حرم رویایی امام حسین [22]
کربلا [28]
جهاد در راه خدا [4]
سیره اقا امام حسین [3]
خاطرات کربلا [7]
مداحی زیبا از مداحان مختلف [13]
کتاب-pdf [1]
میلاد ائمه اطهار [3]
دانلود برنامه کوی محبت [4]
ادعیه و زیارت و قران
ادعیه و زیارت و قران [18]
شفای مرض در حرم امام معصوم [0]
قران
سخنرانی
حاج اقا عالی با فرمت rar [3]
صحبت های حاج اقا فرحزاد سمت خدا [1]
دانلود فایل های صوتی حجت الاسلام و المسلمین مستشاری 89 در برنامه سمت خدا موضوع: حکمت عبادات [1]
دانلود فایل های صوتی صحبت های حاج علی اکبری سمت خدا با فرمت rar [1]
دانلود صحبت های حجت الاسلام و المسلمین مهندسی در برنامه سمت خدا -موضوع: توبه و گناه و کیفر و پاداش اعمال [1]
دانلود صحبت های حجت الاسلام والمسلمین رنجبر در برنامه سمت خدا موضوع: شرح نهج البلاغه و لطافت و زیباهای دین [1]
ایت الله مجتهدی تهرانی - درس های اخلاق [3]
سخنرانی ویرایش شده [36]
احادیث
احادیث قدسی [2]
حضرت محمد(ص) [11]
حضرت فاطمه (س) [1]
امام علی ع [2]
امام حسن ع [0]
امام حسین ع [11]
امام علی ابن الحسین ع [3]
امام محمد باقرع [2]
امام جعفر صادق ع [7]
امام موسی کاظم ع [1]
امام رضا ع [2]
امام محمد تقی ع [0]
امام علی نقی ع [0]
امام حسن عسکری ع [0]
امام م-ح-م-د-(ع) اللهم عجل لولیک الفرج [2]
شیطان و جبهه باطل
شیطان و جبهه باطل [2]
موضوعات متفرقه دینی و مذهبی- [122]
مولودی [1]
در جمع آوری امضا جهت حمایت از کمپین کودکان برای کودکان سهیم باشید
تصاویر مذهبی
تصاویر اماکن مذهبی و غیره [12]

پربازديدترين مطالب

پيغام کوتاه

نام :
وب :
پیام :
2+3=:
(Refresh)

لينک دوستان
ارسال لينک

نويسندگان
امام حسين عليه السلام روزى از رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم پرسيد:
نويسنده : سید ابوالفضل

امام حسين عليه السلام روزى از رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم پرسيد:

اى پدر! پاداش كسى كه شما را زيارت كند چيست؟

رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود:

فرزند عزيزم! كسى كه مرا چه در حال حياتم و چه بعد از وفاتم زيارت كند، يا پدر و يا برادر و يا تو را زيارت كند، بر من واجب است كه در روز قيامت به ديدار او بروم، و او را از گناهانش آسوده كنم

 

mگلچين صدوق، ج‏1، ص: 88



برچسب ها : امام حسين عليه السلام روزى از رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم پرسيد: ,

دسته بندي : احادیث حضرت محمد(ص) امام حسین ع شیطان و جبهه باطل موضوعات متفرقه دینی و مذهبی-
چهارشنبه 28 بهمن 1394 | 18:5

دانلود سید مهدی میرداماد ویرایش شده
نويسنده : سید ابوالفضل

 http://www.shahrequran.ir/attachments/2913d1448814709-wma

محرم 86 دلم به غیر تو اُلفت به کس نمیگیرد ________________________________________________ سلام اللهم عجل لولیک الفرج فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده نوع فایل: wma ويرايش شده مذهبي شب سوم محرم ميرداماد.wma , 1.38 مگابایت , 0 نمايش

http://s6.picofile.com/file/8225434600/431312423432.jpg



برچسب ها : دلم به غیر تو اُلفت به کس نمیگیرد , یا مهدی , مذهبی ویرایش شده , محرم ویرایش شده , فایل صوتی میکس شده , صوتی میکس شده ,

دسته بندي : سخنرانی احادیث امام حسین ع شیطان و جبهه باطل موضوعات متفرقه دینی و مذهبی-
یکشنبه 08 آذر 1394 | 20:6

ابراهیم فداي امام حسین علیه السلام شد
نويسنده : سید ابوالفضل


ابراهیم فداي امام حسین علیه السلام شد


ابن شهر آشوب در مناقب سند را به ابن عباس می رساند که فرمود : نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم و آن حضرت حسین
علیه السلام را بر زانوي راست و ابراهیم را بر زانوي چپ جاي داده بود مکرر گاهی حسین و گاه ابراهیم را می بوسید در این حال
به رسول خدا صلی الله علیه و آله وحی رسید و فرمود :
پیک الهی از سوي خدا بر من فرود آمد و گفت : اي محمد ! پروردگارت سلام می رساند و می فرماید : من حسین و ابراهیم را
براي تو نخواهم گذاشت ، یکی را فداي آن دیگري کن .
رسول اکرم صلی الله علیه و آله چون این کلمات را شنید نگاهی به امام حسین علیه السلام کرد گریه اش افتاد و نگاهی هم به
ابراهیم کرد و گریست .
فرمود : مادر ابراهیم کنیزکی است و چون در گذرد کسی جز من بر وي محزون نشود اما مادر حسین علیه السلام فاطمه است و
پدرش علی است که پسر عمو و گوشت من و خون من است و چون درگذرد ، دختر من و پسر عموي من محزون گردند و من نیز
محزون شوم ، لاجرم اختیار کردم حزن خود را بر حزن ایشان هان اي جبرئیل ، مقبوض می شود ابراهیم و من او را فداي حسین
کردم ابن عباس می گوید : پس از سه روز ابراهیم درگذشت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود : فداي کسی شوم که فداي
( او کردم پسرم ابراهیم را . ( 122

. -122 ناسخ التواریخ ، ج 1، ص 49 ، جلد سیدالشهداء، مدینۀ المعاجز، ص 261 ،فضائل الخمسه ، ج 3، ص 259



برچسب ها : ابراهیم فداي امام حسین علیه السلام شد ,

دسته بندي : کربلا جهاد در راه خدا امام حسین ع موضوعات متفرقه دینی و مذهبی-
شنبه 05 ارديبهشت 1394 | 12:59

امام حسین علیه السلام در روایات
نويسنده : سید ابوالفضل




امام حسین علیه السلام در روایات


با بررسی روایا زیادي که از رسول گرامی اسلام از طریق شیعه و سنی رسیده می توان استفاده کرد : امام حسین بن علی علیه السلام
به داشتن صفات و کمالات انسانی فوق العاده مورد مهر و علاقه جد بزرگوارش بوده و کلماتی در تمجید و ستایش آن حضرت در
موارد زیادي بیان فرموده ، زیرا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هیچ گاه سخنی به گزاف نگفته و قرآن هم فرمایش حضرت را از
پیروي هواي نفس به دور دانسته : ( و ما ینطق عن الهوي ان هو الا وحی یوحی ) ( 114 )

 

واگر یک چنین مرد الهی ، شخصی را
( ستایش کند معلوم می شود که از هر جهت لیاقت و شایستگی داشته است . ( 115
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
( حسین منی و انا من حسین احب الله من احب حسینا ، حسین سبط من الاسباط ( 116
حسین از من است و من از حسینم ، خداوند دوست بدارد هر که حسین را دوست دارد و حسین سبطی از سبطهاي من است .
ابی حازم از ابوهریره نقل می کند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : هر کس حسن و حسین را دوست بدارد پس به تحقیق
( مرا دوست داشته است و هر کس به آنها بغض و عداوت داشته باشد ، با من بغض و عدوات داشته است . ( 117
( الحسن والحسین سبطان من الاسباط ( 118
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
( الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنۀ ( 119 )

و ابوهما خیر منهما ( 120
علی بن ابی طالب علیه السلام به حسن و حسین علیهماالسلام می فرمود : شما پیشواي مردم و بزرگ جوانان اهل بهشتید و از
ارتکاب گناه معصومید خدا لعنت کند کسی را که با شما دشمنی کند

( 121 ) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : هر کس
دوست دارد به آقاي جوانان بهشت بنگرد حسین را تماشا کند .

. -114 سوره نجم ، آیه 3و 4
. -115 نوري که تا ابد می تابد، ص 9
، -116 کامل الزیارت ، چاپ نجف ، ص 52 ،کنز العمال ، ج 6 ص 220 ، مقتل خوارزمی ج 1، ص 66 ، فصول المهمه ، ص 17
279 به 65 طریق از اهل - امامی مرتضی ، ج 1، ص 219 ، فضائل الخمسه ، ج 3، ص 292 ، ملحاقات احقاق الحق ، ج 11 ، ص 265
سنت نقل کرده است .
. -117 مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، ص 381
. -118 احقاق الحق ، ج 10 ص 637
. -119 فلسفه انقلاب حسین علیه السلام ، ص 72
. -120 فلسفه انقلاب حسین علیه السلام ، ص 72
. -121 فلسفه انقلاب حسین علیه السلام ، ص 72



برچسب ها : امام حسین علیه السلام در روایات ,

دسته بندي : کربلا جهاد در راه خدا امام حسین ع موضوعات متفرقه دینی و مذهبی-
شنبه 05 ارديبهشت 1394 | 12:54

اطاعت امام حسین علیه السلام واجب است
نويسنده : سید ابوالفضل

لولو و مرجان
( (مرج البحر یلتقان بینهما برزخ لا یبیغیان یخرج منهما اللولو و المرجان )( 105
یحیی بن سعید عطار می گوید : از امام جعفر صادق علیه السلام که شنیدم فرمود : خداوند تبارك و تعالی در قرآن فرموده است :
( لو لو و مرجان حسن و حسین هستند و علی فاطمه دو دریاي بزرگند ، یکی بر دیگري برتري دارند . ( 106

__________________________________
اطاعت امام حسین علیه السلام واجب است
( (یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منمک ) . ( 107
اي اهل ایمان ، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول ) را اطاعت کنید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید این
کار (رجوع به حکم خدا و رسول )براي شما از هر چه تصور کنید بهتر و خوش عاقبت تر خواهد بود .
ابوبصیره از ابوعبدالله علیه السلام درباره این آیه پرسید ، حضرت فرمود : این آیه در شان علی بن ابی طالب و امام حسن و امام
( حسین علیهم السلام نازل شد . ( 108
امام حسین علیه السلام و سوره التین
در تفسیر نور الثقلین از علی بن ابراهیم ( والتین والزیتون طور سینین و هذا البلد الامین ) آمده است : تین رسول الله صلی الله علیه و
آله و زیتون امیرالمومنین و طور سینین امام حسن مجتبی و امام حسین و و هذا البلد الامین ائمه علیهم السلام هستند
.
در خصال از امام کاظم علیه السلام نقل شده که خداي تبارك و تعالی اختیار کرد از گل چهار چیز را و اختیار کرد از شهرها چهار
چیز ، پس فرمود :
(و التین الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین ) و التین مدینه و الزیتون بیت المقدس و طور سنین کوفۀ و هذا البلد مکۀ .
باز امام موسی بن جعفر علیهماالسلام روایت شده است : (و التین و الزیتون
) حسن و حسین علیهماالسلام و (طور سینین )امیر
( المومینن علی بن ابی طالب علیه السلام و (هذا البلد الامین ) محمد صلی الله علیه و آله است .
( 109
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است :
(رب المشرقین و رب المغربین ) (آن خدایی که آفرینده دو مشرق و دو مغرب است ) مراد از مشرقین رسول الله صلی الله علیه و آله

( و امیرالمومنین علی علیه السلام
و المغربین امام حسن و امام حسن علیهماالسلام است .
( 110


_______________

105 فضائل الخمسه ، ج 1 ص ، 288 ، به نقل از در المنثور.
. -106 احقاق الحق ، ج 9، ص 107 ، نورالثقلین ، ج 5، ص 192
. -107 سوره نساء آیه 62
. -108 کافی ، ج 1، ص 286 ، غایۀ المرام ، ص 229
. -109 نور الثقلین ، ج 5، ص 6
. -110 نور الثقلین ، ج 5، ص 190



برچسب ها : اطاعت امام حسین علیه السلام واجب است , ( (یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منمک ) . , لولو و مرجان , لولو و مرجان ( (مرج البحر یلتقان بینهما برزخ لا یبیغیان یخرج منهما اللولو و المرجان )( 105 یحیی بن سعید عطار می گوی ,

دسته بندي : کربلا امام حسین ع
شنبه 05 ارديبهشت 1394 | 11:4

قَدْ کانَ لَکُمْ ایَۀٌ فی فِئَتَیْنِ الْتَقَتافِئَۀٌ تُقاتِلُ فی سَبیلِاللّهِ وَاُخْري کافِرَةٌ ( (سوره آل عمران ، آیه 13
نويسنده : سید ابوالفضل

اهدا
صفحه 783 از 4898 www.Ghaemiyeh.com بانک جامع امام حسین (علیه السلام) مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
قَدْ کانَ لَکُمْ ایَۀٌ فی فِئَتَیْنِ الْتَقَتافِئَۀٌ تُقاتِلُ فی سَبیلِاللّهِ وَاُخْري کافِرَةٌ
( (سوره آل عمران ، آیه 13
((در دو گروهی که با هم روبه رو شدند عبرتی است براي شما که یک گروه در راه خدا و گروه دیگر در راه کفر نبرد می کرد)) .
((وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَۀِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَۀِ)) (فرازي از زیارت اربعین )
((او (حسین ) خون خود را در راه تو نثار کرد تا بندگان تو را از جهالت و حیرت ضلالت ، نجات بخشد)) .
به پیشگاه مقدس سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللّه الحسین علیه السلام .
به شهدایی که خون خود را به حمایت از فرزندان فاطمه زهرا علیهاالسلام و درهم کوبیدن سلطه یزید بن معاویه نثار نمودند .
به شهدا و گلگون کفنان انقلاب اسلامی ایران که در احیاي اسلام و حمایت از قرآن و درهم کوبیدن سلطه استعمارگران و
یزیدیهاي زمان به خاك و خون غلتیدند .



برچسب ها : ((در دو گروهی که با هم روبه رو شدند عبرتی است براي شما که یک گروه در ر , حدیث از امام حسین ع , پیشگاه مقدس سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللّه الحسین علیه السلام . , سوره ال عمران , سوره ال عمران ایه 13 , قَدْ کانَ لَکُمْ ایَۀٌ فی فِئَتَیْنِ الْتَقَتافِئَۀٌ تُقاتِلُ فی سَبیل ,

دسته بندي : زیارت جانسوز حرم رویایی امام حسین جهاد در راه خدا امام حسین ع
یکشنبه 13 مهر 1393 | 10:28

احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام درباره علم
نويسنده : سید ابوالفضل

احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام درباره علم

حدیث (۱) قال رسول الله صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله :

 

خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ؛

 

خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.

 

(بحارالانوار، ج۷۹، ص۱۷۰)

 

حدیث (۲) قال رسول الله صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله :

 

طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه‏َ یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛

 

طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.

 

(مصباح الشریعه،ص۱۳)

 

حدیث (۳) قال على علیه ‏السلام :

 

کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إِلاّ وِعاءُ العِلمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ؛

 

فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش که با تحصیل علوم، فضاى آن بازتر مى‏گردد.

 

 (نهج البلاغه،ص۵۰۵)

 

حدیث (۴) قال على علیه ‏السلام :

 

زَکاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛

 

زکات دانش، آموزش به کسانى که شایسته آن‏اند و کوشش در عمل به آن است.

 

(غرر الحکم و درر الکلم،ص۳۹۱)

 

حدیث (۵) قال على علیه‏ السلام :

 

خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛

 

بهترین علم آن است که مفید باشد.

 

(غررالحکم و دررالکلم،ص ۳۵۴)

 

حدیث (۶) قال الصادق علیه ‏السلام :

 

مَن تَعَلَّمَ العِلمَ وَعَمِلَ بِهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ وَعَمِلَ لِلّهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ؛

 

هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد.

 

الذریعه الی حافظ الشریعه(شرح اصول کافی) ج۱،ص۵۶

 

حدیث (۷) قال على علیه ‏السلام :

 

پاِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛

 

به راستى که دانش، مایه حیات دل‏ها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدن‏هاى ناتوان است.

 

(تحف العقول، ص ۲۸)

 

حدیث (۸) قال على علیه‏ السلام :

 

یَنبَغى لِلعاقِلِ اَن یَحتَرِسَ مِن سُکرِ المالِ وَ سُکرِ القُدرَةِ ، وَ سُکرِ العِلمِ ، وَ سُکرِ المَدحِ وَ سُکرِ الشَّبابِ ، فَاِنَّ لِکُلِّ ذالِکَ ریاحا خَبیثَةً تَسلُبُ العَقلَ وَ تَستَخِفُّ الوَقارَ؛

 

سزاوار است که عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستایش و مستى جوانى بپرهیزد، چرا که هر یک را بادهاى پلیدى است که عقل را نابود مى‏کند و وقار و هیبت را کم مى‏نماید.

 

(غرر الحکم، ص ۷۹۷)

 

حدیث (۹) قال ابی عبدالله علیه ‏السلام :

 

اِنَّ مِن حَقیقَةِ الایمانِ اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّکَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن نَفَعَکَ وَ اَن لا یَجوزَ مَنطِقُکَ عِلمَکَ؛

 

از حقیقت ایمان این است که حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نیز از حقیقت ایمان آن است که گفتار تو از دانشت بیشتر نباشد.

 

(بحارالانوار، ج ۲، ص۱۱۴)

 

حدیث (۱۰) قال الصادق علیه ‏السلام :

 

لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ جَمیعا؛

 

مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت کند.

 

(مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۰۱)

 

حدیث (۱۱) قال على علیه‏ السلام :

 

اَلعِلمُ قاتِلُ الجَهلِ؛

 

دانش، نابود کننده نادانى است.

 

(غررالحکم و دررالکلم،ص۵۶)

 

حدیث (۱۲) قال على علیه ‏السلام :

 

اَلا اِنَّ فیهِ عِلمَ مایَأتى وَالحَدیثَ عَنِ المَاضى وَدَواءَ دائِکُم ونَظمِ ما بَینَکُم؛

 

آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است.

 

(نهج البلاغه، ص ۲۲۳)

 

حدیث (۱۳) قال على علیه ‏السلام :

 

إِذا تَفَقَّهَ الرَّفیعُ تَواضَعَ؛

 

انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانایى رسد، متواضع مى شود.

 

 (غررالحکم، ص۲۸۵)

 

حدیث (۱۴) قال على علیه‏ السلام :

 

 اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی؛

 

علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.

 

(غرر الحکم و درر الکلم،ص۶۶)

 

حدیث (۱۵) قال على علیه‏ السلام :

 

العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛

 

علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.

 

(نهج البلاغه،ص۴۶۹)

 

حدیث (۱۶) پیامبر صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :

 

أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّه‏ُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَیهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛

 

وقتى معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند خداوند براى کودک و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.

 

بحارالانوار(ط-بیروت)،ج۸۹،ص۲۵۷

 

حدیث (۱۷) امام على علیه‏ السلام :

 

عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛

 

دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست.

 

(غررالحکم، ص۴۶۳)

 

حدیث (۱۸) امام على علیه ‏السلام :

 

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاکْتِسابُ مَعیشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ؛

 

براى کسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر کن که در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و هم‏نشینى با بزرگواران.

 

(مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۱۱۵)

 

حدیث (۱۹) پیامبر صلى‏ لله‏ علیه ‏و ‏آله :

 

اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَیْرِ کُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ رَأسُ الشَّرِّ کُلِّهِ ؛

 

دانایى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.

 

(بحارالأنوار، ج۷۴، ص ۱۷۵)

 

حدیث (۲۰) امام على علیه‏ السلام :

 

اَلْعِلْمُ اَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ؛

 

دانایى، ریشه همه خوبى‏ها و نادانى ریشه همه بدى‏هاست.

 

(غررالحکم، ص۴۸)

 

حدیث (۲۱) امام على علیه‏ السلام :

 

رَأْسُ الْعِلْمِ التَّمْییزُ بَیْنَ الاْخْلاقِ وَ اِظْهارُ مَحْمودِها وَ قَمْعُ مَذْمومِها؛

 

بالاترین درجه دانایى، تشخیص اخلاق از یکدیگر و آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است.

 


(غررالحکم و دررالکلم،ص۳۷۸)

 

حدیث (۲۲) امام على علیه ‏السلام :

 

جالِسِ الْعُلَماءَ یَزْدَدْ عِلْمُکَ وَ یَحْسُنْ اَدَبُکَ وتَزکُ نَفسُکَ؛

 

با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود.

 

(غررالحکم و دررالکلم،ص۳۴۱)

 

حدیث (۲۳) امام على علیه ‏السلام :

 

مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبْدَأ بِتَعْلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ وَلْیَکُنْ تَاْدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالاِْجْلالِ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِمْ؛

 

کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آن‏که دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بیش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شایسته تجلیل است.

 

مثیرالاحزان،ص۵۰

 

حدیث (۲۴) امام على علیه ‏السلام :

 

یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ فى ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّکَ وَ بِالاَْدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّکَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ ، فَاقْبَلِ النَّصیحَةَ کى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛

 

اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده مى‏شود ؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه مى‏یابى و با ادب به پروردگارت خوش خدمتى مى‏کنى و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به او مى‏شود . پس [این [نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.

 

(بحار الانوار(ط-بیروت)،ج۱،ص۱۸۰)

 

حدیث (۲۵) پیامبر صلى ‏لله‏ علیه ‏و ‏آله :

 

اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ یُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ یُحْرَمُهُ الأْشقیاءُ؛

 

دانش پیشواى عمل و عمل پیرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آن محرومند.

 

(الأمالى، طوسى، ص ۴۸۸)

 

حدیث (۲۶) پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله :

 

قَلْبٌ لَیْسَ فیهِ شَىْ‏ءٌ مِنَ الْحِکْمَةِ کَبَیْتٍ خَرِبَ فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً فَاِنَّ اللّه‏َ لا یَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛

 

دلى که در آن حکمتى نیست، مانند خانه ویران است، پس بیاموزید و آموزش دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستى که خداوند، بهانه‏اى را براى نادانى نمى‏پذیرد.

 

نهج الفصاحه،ص۶۰۰

 

حدیث (۲۷) امام علی علیه‏ السلام :

 

قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛

 

به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

 

(غررالحکم،ص۱۳۶)

 

حدیث (۲۸) رسول اکرم (صلى ‏لله‏ علیه ‏و ‏آله):

 

ا لا اخبرکم بأجود الأجواد قالوا بلى یا رسول اللَّه. فقال اجود الاجواد اللَّه و انا اجود بنى آدم و اجودهم بعدى رجل‏ علّم‏ علما فنشره و یبعث یوم القیمة امة واحدة و رجل جاد بنفسه فی سبیل اللَّه حتى قتل

 

پیغمبر- صلّى اللَّه علیه و آله- فرمود:
آیا خبر ندهم به بخشنده‏ترین بخشنده‏ها؟ گفتند: بلى یا رسول اللَّه.
بخشنده ‏ترین بخشنده‏ها خداى متعال جلّت عظمته مى‏باشد. و من بخشنده‏ترین اولاد آدم هستم و بخشنده‏ترین اولاد آدم بعد از من مردى است که علمى را بیاموزد پس آن را منتشر کند و چنین کس در روز قیامت مبعوث شود در حالى که امت واحده است، یعنى کسى است که جامع خیرات است و به او اقتدا مى‏شود. و نیز بخشنده‏ترین مردم بعد از من مردى است که جان خود را در راه خدا بخشش کند تا کشته شود.

 

(إرشاد القلوب / ترجمه طباطبایى، ص۵۰)

 

حدیث (۲۹) امام محمد باقر علیه‏ السلام :

 

ما شیبَ شیءٌ بشیءٍ اَحسن مِن حِلمٍ بعلمٍ؛

 

چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.

 

(بحارالانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۷۲ )

 

حدیث (۳۰) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله):

 

مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم.

هر کس به آنچه می ‏داند عمل کند، خداوند دانش آنچه را که نمی ‏داند به او ارزانى می ‏دارد.

 

(مرآ‌ة العقول فی شرح اخبار آل الرسول،ج۳،ص۲۸۶)

 

حدیث (۳۱)  امام على(سلام الله علیه) :

 

العِلمُ یُنجِدُ الفِکرَ.
دانش روشنى بخش اندیشه است.

 

(غررالحکم و دررالکلم،ص۴۸)

 

حدیث (۳۲)  امام صادق (سلام الله علیه) :

 

لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادِیاً فی حالَینِ: إمّا عالِماً أومُتَعَلِّماً.
دوست ندارم جوانى از شما [شیعیان] را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجو.

 

(امالی شیخ طوسی،متن،ص۳۰۳)

 

حدیث (۳۳)  امام علی (سلام الله علیه) :

 

لا عَمَلَ کَالتَّحقیِقِ.

هیچ عملى مانند پژوهش نیست.

(غررالحکم ودررالکم – ص۷۶۸



برچسب ها : احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام درباره علم ,

دسته بندي : حضرت محمد(ص) امام علی ع امام حسین ع امام جعفر صادق ع
جمعه 21 شهريور 1393 | 10:55

مرد دستش را دراز کرد و روى بازوى زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به بازوى زن چسباند.
نويسنده : سید ابوالفضل
مرد دستش را دراز کرد و روى بازوى زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به بازوى زن چسباند.

زنى دور کعبه طواف مى‌کرد و مردى نیز پشت سر آن زن مى‌رفت. لحظه‌اى آن زن بازوى خود را از چادر بیرون آورد تا کعبه را لمس کند. ناگهان آن مرد دستش را دراز کرد و روى بازوى زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به بازوى زن چسباند. مردم دیدند و ازدحام کردند، چنان‌که راه عبور بسته شد.

کسى را نزد امیر مکه فرستادند و امیر مکه فقها و علما را حاضر کرد و آنها فتوا دادند که باید دست مرد را ببرند؛ زیرا آن مرد مرتکب گناه شده است. امیر مکه که از فتواى علماى مکه قانع نشده بود، گفت: «آیا در اینجا از خانواده پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) کسى هست؟ » گفتند: «بله، حسین بن على (علیه السلام) اینجاست».

امیر مکه کسى را نزد امام حسین (علیه السلام) فرستاد. امام حسین (علیه السلام) تشریف آوردند. به آن حضرت عرض کردند: «اى فرزند رسول خدا! حکم خدا درباره اینها چیست؟»

امام حسین (علیه السلام) رو به کعبه ایستادند و دست‌هایشان را بلند کردند.

آن‌گاه مدتى مکث فرمودند و دعا کردند. سپس به طرف زن و مرد رفتند و دست آن مرد را از بازوى آن زن جدا کردند. امیر مکه عرض کرد: «اى حسین! آیا این مرد را براى کارى که از او سر زده است، مجازات نکنیم؟» حضرت فرمود: «نه».

گویند آن مرد همان شتربانى است که در کربلا دست امام حسین (علیه السلام) را قطع کرد و این‌گونه لطف آن حضرت را پاسخ داد. (شجره طوبی، حا، عین، ص ۴۲۲ )

منبع: راه‌های تقویت فرهنگ حجاب در حج و زیارت، نوشته عباس رجبی



برچسب ها : مرد دستش را دراز کرد و روى بازوى زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به باز , امام حسین (علیه السلام) رو به کعبه ایستادند و دست‌هایشان را بلند کردند , یا حسین ,

دسته بندي : یا حسین شهید امام حسین ع موضوعات متفرقه دینی و مذهبی-
جمعه 21 شهريور 1393 | 10:52

حدیث (2) امام حسین علیه السلام فرمودند:
نويسنده : سید ابوالفضل
حدیث (2) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

 
هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.

(کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)



برچسب ها : حدیث (2) امام حسین علیه السلام فرمودند: , حدیث (2) امام حسین علیه السلام فرمودند: أیما اثنَین جَرى بینهما کلام , هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دی , (کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33) , (کشف الغمة فی معرفة الائمه ,

دسته بندي : امام حسین ع
سه شنبه 18 شهريور 1393 | 18:31

حدیث از امام حسین ع(اشک)
نويسنده : سید ابوالفضل
شنبه 11 مرداد 1393 | 16:25

حدیث از امام حسین (ناتوانترین مردم)
نويسنده : سید ابوالفضل
چهارشنبه 25 تير 1393 | 10:57 ادامه


عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

خبرنامه


امکانات
____________________________ ___________ ____________________________
از ما حمایت کنید


____________

پیامبر (ص)

___

پیامبر (ص)

______

پیامبر (ص)

________

پیامبر (ص)

___________

_____________ _____________ ______________ [-Text1-] [-Text2-] [-Text3-] ______________ ______________

آرشيو مطالب

مطالب گذشته

ایت الله مجتهدی تهرانی حتما انشاءالله دانلود بکنین ویرایش شده تاريخ : شنبه 29 فروردین 1394

زیارت عاشورا همراه با ترجمه فارسی تاريخ : چهارشنبه 14 خرداد 1393

زندگينامه امام حسين (ع) تاريخ : سه شنبه 13 خرداد 1393

سخنرانی استاد دارستانی ویرایش شده توبه و گناه تاريخ : جمعه 04 تیر 1395

حکایت فضیل عیاض از زبان استاد دارستانی ویرایش شده تاريخ : جمعه 04 تیر 1395

متن و ترجمه و صوت مناجات حضرت علی ع (حاج سید مهدی سماواتی) تاريخ : پنجشنبه 13 خرداد 1395

یه حدیث و روضه ویرایش شده سید احمد دارستانی تاريخ : دوشنبه 10 خرداد 1395

سید احمد دارستانی - یه بابا زندگی بچشو اماده کرده ویرایش شده تاريخ : شنبه 08 خرداد 1395

(( حضرت زینب س )) ویرایش شده تاريخ : جمعه 31 اردیبهشت 1395

روضه حاج سید مهدی میرداماد تاريخ : جمعه 10 اردیبهشت 1395

صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما
یا حسین شهید

Design: Themes.rozblog.com

تمامي حقوق مطالب، تصاوير و طرح قالب براي یا حسین شهید محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سايت ها و نشريات تنها با ذکر منبع مجاز ميباشد

Powered By rozblog and Hosted By Rozblog.com